fredag 7 februari 2014

Nyttigare fredagsmys

När jag var gravid med Sixten så kunde jag inte äta socker överhuvudtaget. Minsta lilla socker, även om jag inte visste att jag fått i mig det, gjorde att jag kräktes och mådde jättedåligt. Jag var en riktig sockerspårare, och reagerade på hur små mängder socker, eller till och med sötningsmedel, som helst. Det här gjorde ju såklart att jag blev tvungen att läsa innehållsförteckningarna på allt jag åt väldigt noga, och blev mycket mer medveten om hur mycket socker vi egentligen stoppar i oss. Och så otroligt mycket onödigt socker. Det är ju liksom inte bara fikabullar och lördagsgodis som är socker. Saker man inte alls tänker på, som t.ex. musli, bröd och olika kryddblandningar, innehåller ofta en hel del socker. Sådant känns ju dessutom som så sjukt onödigt socker att äta, man märker det ju liksom inte ens. Jag upptäckte att de produkter som var nyckelhålsmärkta (De kan innehålla socker, men får inte överskrida en viss gräns, minns inte hur mycket. I alla fall är det väldigt, väldigt lite.) oftast funkade att äta. Det här blev ju värsta wakeup-grejen för mig. Tänk att sådana pyttemängder socker påverkar oss och kroppen så mycket. Utan sockret kände jag mig piggare, blev inte lika hungrig eftersom blodsockret höll sig på en jämn nivå, och gick dessutom bara upp två kilo på hela graviditeten. De extrakilon jag hade kvar efter första graviditeten försvann liksom. Jag åt kolhydrater och jag åt frukt, så det var ju inte någon LCHF eller GI eller annan diet. Bara uteslutande av vanligt socker.
Men jag blev ju såklart sugen på något som inte var knäckebröd till fikat ibland. Då kunde jag t.ex. göra någon variant på de här chokladbollarna som vi också gjorde till fredagsfikat här hemma idag.


Allt är ungefärligt, huvudsaken är att det blir en bra smet som funkar att rulla bollar av. Dadlarna kan bytas ut mot russin eller annan torkad frukt, och muslin mot havregryn t.ex. Man kan använda kokosfett, eller kesella. Mandel är också gott att ha i. Lite som man vill helt enkelt. Men idag gjorde jag i alla fall så här.

Dadel och musli-bollar (ca 20 st)

150 g torkade dadlar
1 dl musli (Jag använde musli med lite hasselnötter i, supergott!)
3 msk kakao
En liten klick smör
2 msk kallt kaffe
Kokos att rulla i

Mixa alltihop i en matberedare eller liknande. Rulla i kokos. Blir hur gott som helst, ni måste prova! Helt klart godare än vanliga chokladbollar om ni frågar mig.

Tyvärr, måste jag säga, började jag ju äta socker igen så fort den lilla rackaren fötts, men desto mer medveten om vad jag nu stoppar i mig och hur mycket. Första sockret jag åt, var några godisbitar, och efter bara några stycken fick jag hjärtklappning och blev helt darrig. Hu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar